Bu haftaki E-pazarlama
dersimizin konuğu Mahir Erkan,6 senedir Google’da Perakende Sektörü Yönetici olarak çalışıyor
ve aynı zamanda Yıldız Teknik Üniversitesi’nde E-medya dersini veriyor. Mahir Bey,
Boğaziçi İktisat mezunu, ilk olarak akademik kariyer düşünmüş fakat Master’ını
dondurmuş ve Cebit fuarlarında başlayan iş yaşamına bir şirketin Pazar raporu
istemesiyle devam etmiş. İlk önce teknoloji alanında daha sonra tekstil ve birçok
alanda pazar raporu yazmış. Mahir Bey satış,pazarlama gibi bölümlerin ne iş
yaptığını merak ederek bu alanlara yönelmiş.

Mahir Bey yaklaşık 3,5 sene önce fark
ediyor ki e-ticaret hakkında hiçbir Türkçe içerik yok! Kendi bildiklerini
paylaşmak üzere blog kurmuş:http://interneticaret.blogspot.com/
Blogunda ki yazıları derlemiş ve ekstra birkaç röportaj ekleyerek E-ticaret
Çağı kitabını yayınlamış.Kitap şimdiye kadar 2 baskı yapmış ve kitabın telif
ücreti e-tohum ile başka bir kuruma verilmektedir.

Ülkelerin Google’da
arama şekillerine baktığımızda gelişmiş ülkelerdeki tüketicinin aradığı şeyi
3-4 kelime ile Googleda arattığı, Türkiye’de ise aramaların 1-2 kelime ile
yapıldığı tespit edilmiş. İngiltere’de ki advance user Samsung cep telefonu
çift hatlı bla bla ücret yazarak aratırken, biz ise cep telefonu yazıp çıkan
siteden de telefonu alan bir tüketici profiline sahibiz.
2010 yılında Türkiye’de
e-ticaret patladı.2010 yılına kadar elektronik olan alışveriş stilimiz tekstil
ve aksesuara kaydı. Buna ne diyoruz? Markafoni etkisi diyoruzJAvrupaya
baktığımız da nüfusun %70’i internet kullanıcısı iken %50’si internetten satın
alıyor. Türkiye’de nüfusun %30’u internet kullanıcısı ,%10’u internetten satın
alma işlemini yapıyor.
Müzik sektörünün
sanılanın aksine büyüdüğünü söylüyor Mahir Bey.10-20 yıl önce müzik sektörü
CD/kaset, konser ve sponsorluktan oluşurken şu an CD/DVD/MP3, popstar, Guitar
Hero kavramlarıyla yaşıyoruz. Sektördeki getiriler artmış durumda. Metallica albümünün
çıktığı zaman Guitar Hero albümünü de aynı anda piyasaya sürüyor.
2004 ile günümüzün
internet dünyasını karşılaştırdığımızda ah eski günler dedik hepimizJ2004’te
internet şirketinde çalışıyorum deyince ah işsiz mi kaldın canımdan şimdi
birçok internet girişimcisi mevcut.2004’te Amazon, Google para kazanmaz diye
sorgulanıyordu. Şimdi internet şirketleri Enerji sektöründen sonra en karlı
şirketler kategorisinde.2004’te avatarlar vardı. Şimdi herkes kendi kimliğini
paylaşıyor,bakınız Facebook.900 milyon kişi kendi bilgilerini
paylaşıyor.Eskiden ICQ vardı hey gidi gençlik,yaşlandık mı neJ
FMCG sektörünün(Unilever,P&G…),Telekom
sektörünün pazarlama bütçeleri çok büyük,perakende sektörü ise yıllardır
iletişimi daha verimli hale getirmeye çalışıyor.İnternet reklamcılığında %25
perakande sektörü,%11 Telekom sektörü görülüyor.Vodafone İngiltere’de
internetten cihaz satıyor çünkü.
Türkiye’de cep telefonu
sayısı 70 milyon fakat bunların 7 milyonu akıllı telefon. Geçen sene satılan
telefonlarında %25’i akıllı telefon. Cep telefonları bilgisayar adedini geçti.2
sene sonra telefon ve tablet için uygulamalar çalışılmalı. Nasıl desktop için
yazılımlar bitti, laptop için yazılıyorsa birkaç sene sonrada telefon ve tablet
çağı olacak.
İnternet girişiminde dikkat edilmesi gereken noktalara
da değiniyor Mahir Bey.
Tüketici Analizi: Twitt-Search, Alert, Google
Insİghts, Trends, AdPlanner
Facebook reklamlarıyla demografik veri elde ediliyor.
Google AdWords’de ise örneğin Samsung Laptop ne kadar
aranıyor, hangisi daha fazla görebiliyorsun. Insight da ise Nokia arayan
birisinin Nokia ile ilgili ne aradığını, son 7 günde Türkiye’de araması artan
kelimeleri görebiliyorsun. AdPlanner ile de samsung.com’a girenler başka nereye
gidiyor,Google’da başka ne arıyor görebiliyorsun.
Trafik Oluşturma: SEO (webmaster tools), AdWords,
Facebook
Site Analizi: F-Analytics, T-Analytics, Google
Analytics, Clicky, Webtrends
Site Optimizasyonu: Website Optimizer,
Fivesecondtest