10 Nisan 2012 Salı

yemeksepeti.com aç kalmayız :)





Bu hafta E-pazarlama dersimizin konuğu yemeksepeti.com’un kurucularından Melih  Ödemiş’ti.Melih Bey,95-96 yıllarında Boğaziçi’nde Bilgisayar Mühendisliği okuduktan  ve 1 yıllık Citibank’ta ki kurumsal iş hayatından(MBA’ini de 2002’de bitirmiş) sonra yemeksepeti.com’u 2000 yılının sonlarına doğru, Nevzat Aydın ve Cem Nufusi ile 3 ortak olarak kurmuşlardır.İlk kurulduğunda 3 ortak ve 2 çalışanla beraber 5 kişiymişler.Melih Bey iyi bir ekip kurmanın zor olduğunu fakat iyi bir girişim için de iyi bir ekip,iyi bir iş planı ve yeterli donanıma sahip olunması gerektiğini belirtti.Profesyonel dünyadan insanları çekip girişimci ekibe sokmak,bu insanları ikna edebilmek oldukça zor bir süreçtir.Tüm girişimcilerin hikayelerine bakıldığında net bir hikayeleri olduğu kendi hikayesine bakıldığında da ailesinde herkesin kendi işini yaptığını görüyoruz.Eskiden 1-2 yıllık kurumsal hayattan sonra ya da direk girişimci olunurken şu an kurumsalda 5-10 sene çalışmış insanların girişimci olmaya başladığını bununda network kazanmış olmak gibi bir avantajı olduğunu söylüyor Melih Bey.
İnternetin gelişimi ve ekonomiye baktığımızda, 2000’lerde iyi giden ekonomi 2000 sonu kriziyle internet yatırımlarını 2-3 sene durdurmuştur.2003-2004’te TTNet bizi genişbantlı internetle ADSL tanıştırınca 2000’lerde yatırımlarını yapan internet girişimcilerinin önlemez yükselişi başlıyor.
yemeksepeti.com iş modeline baktığımız da e-commerce gibi algılansa da aslında yemeksepet.com bir market place’tir.B2B ve B2C yi bir araya getirerek B2B2C modelini kullanmaktadırlar.İlk günden beri aynı iş modeli kullanılmaktadır(oran verilirse %90 aynı iş modeli). Arz ve talebi şeffaf bir ortamda sergilemektedirler.2001’de 5kişi çalışıyordu ve günde 30-40 sipariş alınmaktaydı.2004’te siparişler günde 1000,2005’te günde 1500 olmuştu.Bu artışın nedeninin sorguladığımızda 2004’e kadar evlerde internetin olmadığı yani yeterli insana ulaşılamadığı görülmektedir.2004’e kadar pazar büyüklüğü çok düşüktü ,az para kazanılıyordu fakat bu durumun dayanağı rekabetin olmamasıydı.2006-2007’de ADSL ile tanışıldı ve 2007’de siparişler günde 10000lere vardı.%20lik payla yabancı ortak alındı.2010 yılında yemeksepeti.com 12 ilde hizmet veren günde 25000 sipariş alan 100 kişinin çalıştığı bir yerdi.Şimdi ise günde 50000 sipariş alıyorlar,100000den fazla kişinin karnını doyuruyorlar ve siteye kayıtlı yaklaşık 6000 restaurant bulunuyor.
2007 yılında Alman ortak almalarının sebebi uluslararası büyümede bu ortakların tecrübeli olmasıydı fakat ortaklardan bu konuda destek alınamadı.2000’lerde dünyada yemeksepeti.com gibi bir site yoktu.2009’da Amerika va Avrupa’da benzer siteler ortaya çıktı. Yüksek volume olduğu kar marjının az olduğu bu pazarlarda pazar lideri kazanır;3. ve 4. ye pazarda yer yoktur.yemeksepeti.com zaten var olan bu pazarlara girmek yerine gelişen pazarlara doğru yöneldi.2008’de ki ekonomik kriz yurtdışına açılma planlarını 6 ay erteletti.Önce Rusya’ya sonrada Dubai’ye açıldılar.Rusya riskli bir pazardı.Satın alma davranışları çok farklı fakat büyük risk büyük getiri getirdi.Moskova,Petersburg’da hizmet vermeye başladılar;özellikle Moskova’da ki trafik sorunu hizmetin tutmasına büyük katkı sağlamıştır.Dubai ise nüfusu küçük olmasına rağmen pazarın tamamına hitap ettiğinden pilot olarak seçilmiştir.
yemeksepeti.com’un  10 yılını bir bebeğin büyümesine benzeten Melih Bey,ilk üç yılı bebeğin emeklemesi-yürümesi ve konuşmasına benzetmiştir.Bu dönemi iyi bir ekip(aile);iyi bir servis(beslenme);sabır(her şey zamanla);sürekli gözlem,değişim,öğrenme ve uygulama;ortamı tanıma(dokun,düş,kalk,hata yap,öğren) olarak nitelendiriyor.İşe başlamak için gerekli olan yatırımın da aile,arkadaş ve yakın çevre tarafından sağlandığı gözlemlenmektedir.4-6. yıllara baktığımızda(taktik,değişim,yardımlaşma) çocuğun kreş dönemine gelmiş bulunuyoruz.Bu dönemde gene sabır gerekiyor,kan değişimi önemli ve liderlik devreye giriyor.İnsanları etkilemek,kendine inandırmak bunun doğrultusunda takımını kurup işlerini devredip  yönetmek.7-10. Yıllara geldiğimizde(strateji,yönetim,hedefler,sağlıklı büyümek)doğru stratejilerin kurulması gerektiği çünkü hataların bedelinin gittikçe büyüdüğünü görüyoruz.Stakeholderlarını(müşteri,patron,çalışan…. Ekosistemindeki herkes)doğru yönetebilmelisin. Para,insan,ortak,kriz,hukuk her şeyin yönetimini düzgün yapmalısın.
yemeksepeti.com’da restaurantlardan üyelik ücreti alınmıyor,ilk başta depozito ve siparişlerden %2-10 arası markaya göre değişen bir komisyon alınıyor.2001 Ocak’ta işe 26 restaurantla başlamışlar ve o dönemde çoğu restaurantta internet yoktu.Komisyonlar resaturantlardan ay sonunda alınıyordu.Dönüm noktası büyük zincirlerin yemeksepeti.com’a girmesiyle oluyor.Dominos,Kentucky,PizzaHut,2005’te McDonalds ve en son 2007’de Burgerking  yemeksepeti.com’a girmiştir.
Şu an sistemde 6000 restaurant bulunmaktadır fakat 10 senede 6-10 bin restaurant sistemden çıkarılmıştır. Tahsilat sorunu olduğunda önce restaurantın sipariş alması kapatılıyor,restaurantların kendi menüleriyle yemeksepetindeki menü fiyatlarının aynı olması gerekmektedir.Aynı olmaması durumunda ,restaurantın puanlarının çok düşük olması(5’in altında) verilen uyarılara rağmen bir değişikliklik olmaması gibi durumlarda restaurantlar sistemden çıkarılmaktadır.Sisteme alınacak restaurantlara gidip yerinde bakılmaktadır.
Canlı Yardıma gelirsek,Çağrı Merkezi 7*24 olarak toplamda 80 kişi ile çalışmaktadır.Önceleri telefonla alınan çağrılar şimdi Canlı Yardım ile online yazışma ile sağlanmakta,operatörler böylelikle aynı anda 6 kişiyle yazışabilmektedirler.Söz konusu yemek olunca kullanıcı oldukça sabırsız olabiliyor,siparişlerin %10 oranında yardım hattına başvuruluyor.Şu anda da joker uygulaması ile önerilen restauranttan belirlenen süre içinde yapılacak siparişlerde indirimlerle o restaurant için sadık yeni müşteriler yaratılmaya çalışılmaktadır.Şu an %3 oranında bu uygulamaya dönüş olmaktadır.
yemeksepeti.com’un amacı müşteri memnuniyetini sağlamaktır. Call center maliyetleri karı düşürmesine rağmen müşteri sadakatını arttırdığından çok önem verilmektedir. Şahsen ben 5 yıllık üniversite hayatımda sadık bir yemeksepeti .com kullanıcısı oldum.Canlı yardım hatları da bizim en zor anlarımızda yardımımıza koşmuşturJBu yazıyı yazdıktan sonrada artık yemeksepet.com dan bir tatlı basılırJ

P.S: sipariş vermek arkadaşlarımız arasında ne yemek bassak?olarak geçmektedirJ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder