1 Mayıs 2012 Salı

GİRİŞİMCİLİK ÜZERİNE BİR SOHBET



Bu haftaki E-pazarlama dersimizin konuğu Mahir Erkan,6 senedir Google’da  Perakende Sektörü Yönetici olarak çalışıyor ve aynı zamanda Yıldız Teknik Üniversitesi’nde E-medya dersini veriyor. Mahir Bey, Boğaziçi İktisat mezunu, ilk olarak akademik kariyer düşünmüş fakat Master’ını dondurmuş ve Cebit fuarlarında başlayan iş yaşamına bir şirketin Pazar raporu istemesiyle devam etmiş. İlk önce teknoloji alanında daha sonra tekstil ve birçok alanda pazar raporu yazmış. Mahir Bey satış,pazarlama gibi bölümlerin ne iş yaptığını merak ederek bu alanlara yönelmiş.
PR ve event işlerini hiç bilmediği halde merak etmiş ve reklam ajanslarına girmiş. Farklı ajanslara geçmiş, farklı müşterilerle tanışmış, farklı ülkeler görmüş. Hannover-Messe, Ogilvy & Mather, Grey Worldwide gibi uluslar arası şirketlerde çalışmış Mahir Bey. Greyworld’den sonra Google’a geçmiş ve 6 senedir de Google’da çalışıyor. Burada bize de Google’ın reklam gelirinin tüm gelirinin %96-97’sini oluşturduğuna dair bir bilgi veriyor dipnot olarak.
Mahir Bey yaklaşık 3,5 sene önce fark ediyor ki e-ticaret hakkında hiçbir Türkçe içerik yok! Kendi bildiklerini paylaşmak üzere blog kurmuş:http://interneticaret.blogspot.com/ Blogunda ki yazıları derlemiş ve ekstra birkaç röportaj ekleyerek E-ticaret Çağı kitabını yayınlamış.Kitap şimdiye kadar 2 baskı yapmış ve kitabın telif ücreti e-tohum ile başka bir kuruma verilmektedir.
2010 yılında Morgan Stanley’deki Müdürlük görevini bırakan Mary Meeker her sene dünyanın dijital resmini çekiyor. Neredeyiz? Nereye gidiyoruz? Trendler neler? bunları araştırıyor. Bu araştırmalara baktığımızda BRIC ülkelerinin(Brezilya,Rusya,Hindistan,Çin) çok hızlı büyüme gösterdiklerini hatta Brezilya’nın 2 sene içerisinde İtalya’yı yerinden edeceğine dair çıkarımlarda bulunabiliyoruz.
Ülkelerin Google’da arama şekillerine baktığımızda gelişmiş ülkelerdeki tüketicinin aradığı şeyi 3-4 kelime ile Googleda arattığı, Türkiye’de ise aramaların 1-2 kelime ile yapıldığı tespit edilmiş. İngiltere’de ki advance user Samsung cep telefonu çift hatlı bla bla ücret yazarak aratırken, biz ise cep telefonu yazıp çıkan siteden de telefonu alan bir tüketici profiline sahibiz.
2010 yılında Türkiye’de e-ticaret patladı.2010 yılına kadar elektronik olan alışveriş stilimiz tekstil ve aksesuara kaydı. Buna ne diyoruz? Markafoni etkisi diyoruzJAvrupaya baktığımız da nüfusun %70’i internet kullanıcısı iken %50’si internetten satın alıyor. Türkiye’de nüfusun %30’u internet kullanıcısı ,%10’u internetten satın alma işlemini yapıyor.
Müzik sektörünün sanılanın aksine büyüdüğünü söylüyor Mahir Bey.10-20 yıl önce müzik sektörü CD/kaset, konser ve sponsorluktan oluşurken şu an CD/DVD/MP3, popstar, Guitar Hero kavramlarıyla yaşıyoruz. Sektördeki getiriler artmış durumda. Metallica albümünün çıktığı zaman Guitar Hero albümünü de aynı anda piyasaya sürüyor.
2004 ile günümüzün internet dünyasını karşılaştırdığımızda ah eski günler dedik hepimizJ2004’te internet şirketinde çalışıyorum deyince ah işsiz mi kaldın canımdan şimdi birçok internet girişimcisi mevcut.2004’te Amazon, Google para kazanmaz diye sorgulanıyordu. Şimdi internet şirketleri Enerji sektöründen sonra en karlı şirketler kategorisinde.2004’te avatarlar vardı. Şimdi herkes kendi kimliğini paylaşıyor,bakınız Facebook.900 milyon kişi kendi bilgilerini paylaşıyor.Eskiden ICQ vardı hey gidi gençlik,yaşlandık mı neJ
FMCG sektörünün(Unilever,P&G…),Telekom sektörünün pazarlama bütçeleri çok büyük,perakende sektörü ise yıllardır iletişimi daha verimli hale getirmeye çalışıyor.İnternet reklamcılığında %25 perakande sektörü,%11 Telekom sektörü görülüyor.Vodafone İngiltere’de internetten cihaz satıyor çünkü.
Türkiye’de cep telefonu sayısı 70 milyon fakat bunların 7 milyonu akıllı telefon. Geçen sene satılan telefonlarında %25’i akıllı telefon. Cep telefonları bilgisayar adedini geçti.2 sene sonra telefon ve tablet için uygulamalar çalışılmalı. Nasıl desktop için yazılımlar bitti, laptop için yazılıyorsa birkaç sene sonrada telefon ve tablet çağı olacak.
İnternet girişiminde dikkat edilmesi gereken noktalara da değiniyor Mahir Bey.
Tüketici Analizi: Twitt-Search, Alert, Google Insİghts, Trends, AdPlanner
Facebook reklamlarıyla demografik veri elde ediliyor.
Google AdWords’de ise örneğin Samsung Laptop ne kadar aranıyor, hangisi daha fazla görebiliyorsun. Insight da ise Nokia arayan birisinin Nokia ile ilgili ne aradığını, son 7 günde Türkiye’de araması artan kelimeleri görebiliyorsun. AdPlanner ile de samsung.com’a girenler başka nereye gidiyor,Google’da başka ne arıyor görebiliyorsun.
Trafik Oluşturma: SEO (webmaster tools), AdWords, Facebook
Site Analizi: F-Analytics, T-Analytics, Google Analytics, Clicky, Webtrends
Site Optimizasyonu: Website Optimizer, Fivesecondtest