
İlk hafta 4 ürün satan Markafoni hızlı gelişimiyle ilk yılın sonunda Avusturalya’da açılmış.Türkiye’deki mesai bittikten sonra gece 1’de Avusturalya mesaisine geçiliyormuş;günde toplama 2-3 saat uyularak.2.senenin sonunda rekabet ortamı oluşmaya başlamış.Amazon’dan sonra e-ticaretin 2.büyük şirketin Otto’nun Türkiye pazarına gireceği duyulunca bir çekince oluşmuş tabiki de ama Limango’nun pazara girmesi düşündükleri kadar büyük bir etki yaratmamış.Pazara daha sonra da Trendyol girmiş. Markafoni 3,5 senedir sektörde var olan bir başarı hikayesidir.Markafoni şu an günde 35.000 ürün sipariş almaktadır ve Tolga Bey’in konuşmacı olarak geldiği gün siparişler 50.000 ürünü geçmek üzereydi.Markofoni yurtdışına açılarak Ukrayna, Yunanistan ve Güney Kore pazarlarına girmiş fakat Güney Kore’deki durumu değerlendirerek kapatma kararı almışlar.Markafoni şu an 5,5 milyon üyeyi geçmiş durumda ve satılan ürünler sezon içinde indirime uğramış ya da geçen sezon ürünleri iken şu an sadece sezon indirimleri olmakta,dükkanlarda indirime girmeden 1 hafta önce Markafoni’de satışlar başlamaktadır.
Tolga Bey 2,2 nin insanın kaldırabileceği internet alışveriş sitesi sayısı olduğunu söylüyor.Geçen seneye kadar pazarda Markafoni’nin birinci,Limangonun ikinci ve Trendyol’un üçüncü olduğu, bu üçlünün pazarın %85’ine hakim olduğu ve pazarın %35’inin ise Markafoni’nin elinde olduğunu öğrendik.İlk gelenin her zaman çok büyük avantajı vardır.Markafoni de aynı selpak gibi bir marka olmuştur.Morhipo vs. birçok alışveriş sitesinin yaptığı reklamlarla bu pazara soktuğu her insan gün sonunda Markafoni’ye dönüyor.Gelişmiş pazarlarda internet kullanıcılarının %50’si internetten alışveriş yaparken Türkiye’de 40 milyon internet kullanıcısından 6-9 milyonu internetten alışveriş yapmaktadır.Bu oranının gelecekte artması yaklaşık 3 katına kadar çıkması beklenmektedir.
Markafoni bu başarısının ardından Enmoda, Zizigo, Grupfoni ve Misspera gibi başarılı sitelere de imza atmıştır. Grupfoni ile bulundukları hizmet sektöründe 200 küsür şirketin kurulduğu fakat bu şirketlerin kapanmaya başlandığı ve sektörde 3 büyük şirketin kalarak bu sektörün kendine gelip devam edeceğini ön görmekte Tolga Bey.Grupfoni 6 ay öncesine kadar 17 milyon hacme sahiplerken şu an hacim 7 milyon.
Markafoni’nin çalıştığı yaklaşık 1100 marka bulunmakta.Marks&Spencer,Gap’ten satıştan evvel ürünler dükkanlardan toplanmakta;başka markalarda kendi depolarından alınıyor.Bu tedarik süreçleri markadan markaya değişiklik gösterebiliyor.Markalarla kaç gün satışta kalacakları daha önceden anlaşılıyor.Sitenin tasarımına gelindiğinde 85 kişilik prodüksiyon ekibine sahipler ve 12 mankenle 2500 ürünün çekimi, minimum 5 kare çekimiyle yaklaşık 15000 resim çekiyorlar.Mankenin üstünde göstermek tüketici açısından oldukça önemli bir özellik.YKM ve BOYNER’den farklılıkları olmadığını söyleyen Tolga Bey; mal üzerinden kar ettiklerini, herhangi bir komisyon almadıklarını,işe satış tarafından bakarak ne kadar çok ürün satabileceklerine yoğunlaştıklarını söylüyor.Tolga Bey conversion rate’in %1,%2 olmasının oldukça iyi olduğunu,yani siteye gelen 100 kişiden 1-2 sinin alışveriş yaptığını söylüyor.Bu sektörde çok ince rakamlarla oynadıklarını,her şeyin detayına indiklerini belirtiyor.
Çalışma ortamına baktığımızda 560 kişi olduklarını, yaş ortalamasının 25 olduğu ,150 kişinin Bilgi Üniversitesi’nden olduğu ,önemli olanın insanların işini rahatça yapabilmesi olduğu,gözü parlak genç insanlardan oluştuklarını belirtiyor Tolga Bey.
Markafoni global marka olma yolunda ilerliyor bunun içinde sıcak para sokmak ,yatırımlar almak yerine stratejik bir partnerle yola devam etmeyi uygun görmüşler.En büyük e-ticaret holdingi olmak yolunda 139 internet şirketine sahip Nepster ile %70 pay vererek ortak olmuşlar.Nepster, yönetime karışmıyor sadece periyodik olarak rapor veriliyor ve 6 ayda bir yönetim kurulu toplantıları yapılıyor.Founder ve yatırımcı arasında güven ilişkisi olduğunu ve Polonya’ya açılmalarının da Nepster sayesinde olduğunu belirtiyor Tolga Bey.
Tolga Bey’in tavsiyesi hızlı başla hızlı bitir,para bitince tekrar yatırımcı bul para iste.Bizde bu tavsiyeleri hemen not alıyoruzJ
Bir sonraki konuğumuz,Nokia’dan Ali Selim Aytuna bizlere mobil pazarın geleceğinden bahsetti.Türkiye’de akıllı telefonların kullanımın %25 olduğu ve Türkiye pazarına baktığımızda maçkolikin en çok kullanılan uygulama olduğu,her telefonda yer aldıkları ve aylık üyelik ücreti ile hizmet verdiklerini öğreniyoruz.

Şu anki mobil uygulamalar dönemine, hype dönemine, baktığımızda uygulamalar her telefona göre ayrı ayrı yazılırken gelecekte her telefona uyan uygulamalar yazılacak yani durum açık standartlara doğru kayacak. Bu yüzden uzun vadeli projelerde açık standartları kullanmak daha mantıklıdır. Yapay zekanın gelişmesiyle telefonların uygulamaları önererek liberalleşmeyi destekleyeceğini öngörüyor Ali Bey.
Akıllı telefon fiyat bandının 400-600 TL arasında olduğu ve Türkiye’deki uygulama örneklerine bakarsak uygulamayı paralı yapmanın Türkiye’de çalışmadığı, uygulamayı Premium yapmanın ise Türkiye’de korkunç derecede çalıştığı görülüyor.Türkiye’de kimsenin kredi kartını vermediği, mobil ödemelerin tercih edildiği fakat operatörlerin de çok para aldığı görülüyor.
Nokia’nın Ovi mağazalarına baktığımızda haftalık 1,5 milyon indirme olduğunu ve Nokia TR’nin dünya 3.sü olduğunu görüyoruz.Türkiye’de uygulamalara olan talebin sürekli arttığı gözlemleniyor.Nokia’daki facebook kullanma oranlarına bakılsa herhalde dünya birincisi olduğumuzu görürüz.Uygulamalara baktığımız da WAC nin yanlış zamanda ortaya çıktığı herkese açık bir mağaza olarak hype zamanında atılmanın yanlış olduğunu belirtiyor Ali Bey.Cohous oyunlarına baktığımız da ise 2 aylık performansın 260 bin olduğu, şu an ise 1 milyon sınırını geçtikleri görülüyor.
Paypal’a da değinen Ali Bey ,Kore ve Japonya’daki uygulamalara bakıldığından pos makinasında telefonu yaklaştırıp ödeme ya da KGS de geçişlerde ödemenin de Türkiye’de de uygulanmaya başlanacağını belirtiyor.
Uygulamalar açısından 2013’ün kırılma yılı olacağına inanan Ali Bey;açık standartlara geçileciğini öngörüyor.Uygulamaların açık hale gelip herkesin erişeceği ve fiyatların düşeceği tahmin ediliyor.Uygulamalarda dikkat edilmesi gerekenin tüketici tercihleri olduğu ,Amerika ile Türkiye’deki tüketici tercihlerinin çok farklılaştığıdır.Örneğin; bildiğimiz yılanın biraz faklılaştırılıp Türk etkisiyle oluşturulduğu Kasap Havası en çok indirilen oyunlardan biri.
İlk telefonlarımızdaki yılanı anımsatana Kasap Havasını denemeye ne dersiniz?